O działaniach w grupie, czyli psychologiczne cienie współpracy

Slider_big_photo-1432821596592-e2c18b78144f
MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
18.12.2015
Współpraca w grupie jest promowana w świecie biznesu oraz edukacji, a także na polu działań społecznych. Człowiek od wieków przeczuwał, że “co dwie głowy, to nie jedna”, a jeszcze lepiej, gdy tych głów jest kilka. Psychologom społecznym w XX wieku udało się to naukowo potwierdzić. Dowiedli oni, dlaczego współpraca się opłaca i jakie psychologiczne mechanizmy za tym stoją.  

Zaangażowanie kilku osób sprawia, że możemy podzielić się obowiązkami w zgodzie ze swoimi naturalnymi kompetencjami i talentami. Jeśli tę kompetencyjną miksturę, doprawimy sprawnym zarządzaniem i charyzmatycznym przywództwem, mamy gotowy przepis na skuteczne współdziałanie. Jednak 
– pracując w grupie  czyhają na nas również pewne psychologiczne pułapki. Warto je znać, by wiedzieć, czego możemy się spodziewać i na co powinien zwrócić uwagę lider oraz inni członkowie zespołu, by ich działania były jeszcze bardziej efektywne:  

Cienie współpracy
 

Współpraca w ostatecznym rozrachunku przynosi ogrom korzyści. Jednak może się wiązać z pewnymi ograniczeniami, które tłumaczą następujące zjawiska:  

Próżniactwo społeczne 
 zdarza się, że  działając w grupie  wkładamy w wykonanie zadania mniej wysiłku niż pracując w pojedynkę. Zaangażowanie jest tym mniejsze, im trudniej je zmierzyć. Próżniactwo pojawia się również wtedy, gdy projekt, za który jesteśmy współodpowiedzialni nie jest dla nas osobiście ważny.  

Rozproszenie odpowiedzialności (inaczej “efekt widza”) 
 ze zjawiskiem próżniactwa społecznego jest związane rozproszenie odpowiedzialności. Działając w grupie, mamy większe poczucie anonimowości, a odpowiedzialność za ostateczny efekt naszych działań dzielimy między wszystkich członków zespołu. Świadomość, że nie zostaniemy indywidualnie rozliczeni za efekty, często wiąże się ze spadkiem wysiłku wkładanego w zadania grupowe.  

Myślenie grupowe podczas podejmowania wspólnych decyzji możemy podlegać zjawisku myślenia grupowego, które prowadzi do tego, że decyzje podejmowanie wspólnie mogą być jakościowo gorsze niż te podejmowane indywidualnie. Wiąże się to z autocenzurowaniem się (czyli nieujawnianiem swoich pomysłów z obawy przed negatywną reakcją grupy) oraz przystawaniem na pomysły zespołu (konformizm).  

Aby uniknąć pułapek współpracy, warto by lider przestrzegał kilku reguł:
 

 definiuj i komunikuj cele  zdefiniuj i mów w jasny sposób o celach projektu. Spraw, by członkowie zespołu mieli szansę się z nimi utożsamić. Zaangażowanie jest wówczas o wiele większe niż w przypadku niejasnych celów lub takich, których nie podzielają członkowie zespołu.
 bazuj na wartościach  dowiedz się, jakie wartości wyznają członkowie Twojego zespołu. Jeśli wiesz, że ważny jest dla nich samorozwój, dbaj o to, by zlecać takie zadania, przy których zespół rzeczywiście będzie mógł się rozwijać i zdobywać nowe doświadczenia.
 dawaj informację zwrotną – grupa, by działać skutecznie, potrzebuje feedbacku na temat efektywności swoich działań. Dbaj o to, by dawać członkom zespołu regularne informacje zwrotne o postępach i o tym, co warto poprawić.
 doceniaj pomysły  pracuj metodą burzy mózgów i staraj się nie krytykować koncepcji innych osób. Pamiętaj, że ktoś  kto dwa razy usłyszy – że jego pomysł jest beznadziejny, może obawiać się zaproponować coś po raz trzeci.