Konkurs_label Logotyp
Fundacja2

Jak nawiązać współpracę międzysektorową? O społecznej odpowiedzialności biznesu

Termin „społeczna odpowiedzialność biznesu” (ang. Corporate Social Responsibility, CSR) przybył do Polski wraz z rozwojem dużych, międzynarodowych korporacji. Wg normy ISO 26000 oznacza on „odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko". To obco brzmiące sformułowanie obejmuje szereg praktyk z zakresu etycznego zarządzania firmą, poszanowania praw człowieka, ochrony środowiska i zaangażowania w rozwój społeczności lokalnej, które mają przyczynić się do zdrowia i dobrobytu społeczeństwa oraz uwzględniać oczekiwania pracowników, klientów, dostawców i środowiska lokalnego.

Zwłaszcza aspekt działania na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, wydaje się szczególnie wart uwagi.
W celu realizacji powyższych postulatów, wiele korporacji powołuje do życia tzw. fundacje korporacyjne, które niejako w imieniu firmy realizują ważne społecznie inicjatywy. Nierzadko fundacje korporacyjne posiadają własne programy grantodawcze, w ramach których finansują działania zgłaszane przez inne organizacje pozarządowe. Jednym z popularniejszych sposobów zaangażowania firmy w działalność społeczną jest też wolontariat pracowniczy. Polega on na szeroko pojętej działalności charytatywnej, wykonywanej przez pracowników konkretnego przedsiębiorstwa, przeważnie na rzecz organizacji pozarządowej.

Wolontariat może mieć charakter merytoryczny – wtedy pracownicy dzielą się swoją profesjonalną wiedzą, np. na temat zarządzania finansami czy promocji, ale często też po prostu pracują fizycznie – remontują dom dziecka czy sprzątają zaniedbane podwórko. Wolontariat jest dobrym narzędziem przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu pracowników, podnoszenia ich motywacji i wzmacniania identyfikacji z firmą. Często współpraca między firmą a organizacją pozarządową, nawiązana przy okazji jednorazowej akcji przeradza się w trwałe partnerstwo. Mówimy wtedy o współpracy międzysektorowej. Duże firmy wspierają organizacje, najczęściej przekazując darowizny pieniężne. Takie współdziałanie biznesu i III sektora niesie ze sobą ogromny potencjał.

Jak jednak zdobyć partnera ze świata biznesu, będąc małą organizacją pozarządową? Czy współpraca z korporacją jest zarezerwowana tylko dla dużych podmiotów? Niekoniecznie. Liczy się ciekawy pomysł i jakość oferty jaką złożymy potencjalnemu partnerowi. Od czego zacząć?

  1. Znajdź przedsiębiorstwo, z którym masz coś wspólnego, np. podobną grupę docelową, zbieżne ideały. Przygotuj ofertę dedykowaną tej konkretnej firmie, zaakcentuj wspólne obszary. Zrobi to o wiele lepsze wrażenie, niż uniwersalna oferta rozsyłana masowo.
  2. Opisz swój pomysł konkretnie, w punktach, ale pokaż też, że jesteś elastyczny. Daj firmie wybór, zaprezentuj różne obszary, w których moglibyście podjąć współpracę.
  3. Pokaż, co Ty jako organizacja masz do zaoferowania (np. gruntowną znajomość dziedziny, zespół specjalistów). Napisz, jakie korzyści z współpracy z Twoją organizację odniosą pracownicy danej firmy.
  4. Dotrzyj do właściwej osoby – dowiedz się, kto w danym przedsiębiorstwie jest odpowiedzialny za strategię CSR. Wtedy masz większe szanse, że Twoja oferta zostanie przeczytana.
  5. Pomyśl o innych sposobach, jakimi firma mogłaby wesprzeć Twoje działania. Nie musisz prosić tylko i wyłącznie o pieniądze. Może lepiej poprosić o użyczenie sali na warsztaty? Albo spytać czy kadra przedsiębiorstwa mogłaby przeprowadzić szkolenie w Twojej organizacji?
  6. Zaproponuj podział obowiązków i pamiętaj, by był on sprawiedliwy.
  7. Duże przedsiębiorstwa mają swoje własne regulacje i regulaminy. Zanim wyślesz ofertę upewnij się, czy Twoja propozycja mieści się w obszarze, jaki wspiera firma.
Powodzenia!
Magdalena Przygońska




Pomysły na społecznikowskie DIY

PRAKTYCZNE PORADY
Mural z mchu, ławka z palety, doniczka z opony czy samodzielnie zrobiony nawóz do roślin – pomysłów na DIY jest całe mnóstwo, a dzięki ich poznaniu dzielnicowe podwórka nabiorą kolorów i wyjątkowego klimatu. Zobaczcie, co można wyczarować praktycznie bezkosztowo!   
WIĘCEJ
Latest_square_diy

Fundacja czy stowarzyszenie? Co jest lepsze dla Społecznika?

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
 Wśród inicjatyw społecznych możemy zauważyć dwie główne formy prawne - fundacja lub stowarzyszenie. Czym się różnią i jak podjąć decyzję dowiecie się z poniższego tekstu. 
WIĘCEJ
Latest_square_startup-photos

Społeczniku przygotuj się do jesieni

PRAKTYCZNE PORADY
Zanim jednak dni staną się jeszcze krótsze, a noce coraz zimniejsze- co powinniśmy wpisać do swojego kalendarza, aby dobrze przygotować się na nadejście jesieni?   
WIĘCEJ
Latest_square_still-life-hedgehog-decoration-herbstdeko
Latest_square_summer-still-life-daisies-yellow

Jak zorganizować wspólną, zieloną przestrzeń?

TO DZIAŁA
Kawałek zieleni cieszy każdego, kiedy możliwości są skromne staramy się o zielony parapet, ukwiecony balkon, donice na tarasie. Nawet jeśli nie mieszkamy w domu z ogródkiem czasem pojawia się szansa na zieloną przestrzeń. Tyle, że wspólną, a to zawsze trochę wyzwanie, szczególnie jeśli nie znamy ...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-541523

Dobre wrażenie

MERYTORYCZNY SPOŁECZNIK
Ponoć można je zrobić tylko raz. I to, jakie ono będzie ma duży wpływ na to, jak będziemy postrzegani przez innych. O tym dlaczego warto jest zadbać o to, żeby zrobić dobre pierwsze wrażenie, słów kilka. Czas jaki mamy na to, aby wywrzeć to kluczowe wrażenie, jest wyjątkowo krótki. Niektóre badan...
WIĘCEJ
Latest_square_pexels-photo-297755

8 porad jak dobrze wykorzystać wakacje

PRAKTYCZNE PORADY
Społecznik też człowiek i odpocząć musi. Osoby bardzo aktywne, które wiele swoich działań i uwagi kierują na innych, często mają problem z odpoczynkiem. Ale przecież sposobów na spędzenie wakacji jest mnóstwo, trzeba tylko znaleźć odpowiedni dla siebie. Nie podpowiadamy pięknych miejsc na urlop, ...
WIĘCEJ